Warsztaty otwarte
Oferujemy Państwu analizę kultury bezpieczeństwa, pomoc w opracowania długofalowego planu działania, ale również pakiet dopasowanych do potrzeb szkoleń.
Organizacją Dni Bezpieczeństwa i Zdrowia zajmujemy się od ponad 10 lat. Jesteśmy znani z wielu udanych imprez, współpracują z nami Klienci z Polski, Niemiec, Czech i Austrii. Oferujemy Państwu kompleksowe przygotowanie oraz realizację wymarzonej imprezy.
Dlaczego warto organizować Dni Bezpieczeństwa?
Czasami jednak podczas rozmów z BHP-owcami słyszę: nie organizujemy Dnia Bezpieczeństwa, bo ta formuła się u nas nie sprawdza. Głównymi powodami takiego zniechęcenia są:
- brak oryginalnego pomysłu lub powtarzanie tych samych pomysłów co roku - powoduje to znużenie i nie budzi zainteresowania,
- nie dostosowanie formuły dnia/konkursu BHP do warunków pracy - np. organizuje się imprezy całodniowe, pracownicy jednak nie mogą na dłużej opuścić stanowiska pracy i skorzystać z atrakcji, co też może budzić frustrację i wpłynąć na frekwencję,
- brak jasno określonych celów: co chcemy osiągnąć poprzez Dzień Bezpieczeństwa? - powoduje to, iż dzień ten staje się "zlepkiem" przypadkowych pomysłów, show, które nie niesie ze sobą wartości edukacyjnych.
Ważne pytanie: jakie korzyści przynosi organizacja Dni Bezpieczeństwa?
Organizacja Dni Bezpieczeństwa niesie ze sobą wiele korzyści, jednak musimy wziąć pod uwagę kilka aspektów z zakresu metodyki uczenia ludzi dorosłych oraz psychologii. Źle zorganizowany dzień bezpieczeństwa może spowodować frustrację, a nie motywować i uczyć.
Tutaj istotnych będzie kilka punktów:
- Ludzie lubią ze sobą rywalizować - uczeni jesteśmy tego już jako dzieci. Kto z nas nie słyszał: "Ania dostała 5, a ty 3". "Kasi rysunek dostał wyróżnienie, a twój nie. Musisz się bardziej postarać"; itd. Ciągle się porównujemy i szukamy obszaru życia, w którym możemy być lepsi od innych. To daje nam bowiem satysfakcję i motywuje do działania.
- Ludzie lubią wygrywać. W życiu, podobnie jak w sporcie, liczą się zwycięzcy - to ich stawia się w centrum, o nich się mówi i pamięta. Zwycięstwo daj również ogromną satysfakcję i szczęście: to dlatego od czasu do czasu każdy z nas próbuje szczęścia w różnych konkursach z nadzieję, że tym razem okaże się najlepszy i wygra.
- Ludzie zmieniają swoje zachowanie, jeśli spotka się ono z negatywną reakcją. Kontynuujemy jednak zachowania, które przyniosły nam coś dobrego (np. pochwała, nagroda). Konkurs można zatem wykorzystać jako czynnik utrwalający wiedzę i bezpieczne zachowania.
- Zadania muszą być ambitne, nawet wtedy, gdy pracownicy nie mają zbyt wiele czasu na ich wykonanie. Zbyt proste zadania nie stanowią wyzwania, powodują spadek motywacji, a nawet niechęć do ich wykonywania: pracownicy czują się bowiem lekceważeni, otrzymują sygnał: uważamy, że nie jesteście ambitni i wiecie niewiele. To powoduje z kolei negatywne nastawienie do konkursu i tematu bezpieczeństwa.
- Zawsze należy podać prawidłowe odpowiedzi - uczestnicy chcą i muszą wiedzieć, czy odnieśli sukces, a gdzie popełnili błędy. Informacja zwrotna jest niezbędna, w ten sposób uczymy się i motywujemy się do dalszego działania i poszukiwania informacji. Jaka jest nasza motywacja do dalszego działania, jeśli nie wiemy, czy idziemy w dobrym kierunku, a nasze postępowanie i sposób myślenia jest prawidłowy?