Pusto w koszyku

Blog

Jak zaktywizować słuchaczy w trakcie wykładu o bezpieczeństwie?

Jak zaktywizować słuchaczy w trakcie wykładu o bezpieczeństwie?

 

Wykład kojarzy się nam zazwyczaj z monologiem, który trwa i trwa. Nie musi tak być. Nikt nie powiedział, że wykład nie może być aktywny. Nie będzie już wtedy 100% wykładem z definicji, ale za to jego skuteczność będzie znacznie wyższa.

  • Zadawaj pytania, oczekuj odpowiedzi. Nawet na największej sali zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie próbował udzielić odpowiedzi i rzadko jest to osoba w pierwszym rzędzie. Dzięki temu słuchacze są bardziej skupieni, bo szukają odpowiedzi na pytania, a sąsiedzi odpowiadającego zaciekawieni (no i wiedzą, że wzrok prowadzącego będzie w okolicy).
  • Pomóż w zrobieniu notatek (tylko niech Ci nie przyjdzie do głowy dyktowanie!). Możesz przygotować arkusz, który poprowadzi słuchających przez najważniejsze zagadnienia, możesz wykorzystać flipchart (pisaliśmy już o nim w ramach Metodycznej Środy). Najważniejszą rolę jednak odgrywa podkreślenie, które kwestie są kluczowe. Jeśli mówisz o bezpieczeństwie to wszystko jest kluczowe, jednak postaraj się by z całości wybrać jednak kilka spraw, na których tym razem zależy Ci najbardziej..
  • Skorzystaj z aplikacji umożliwiających równoczesne wykonanie ćwiczenia, quizu. Przygotuj wcześniej pytania, link, który będziesz mógł/mogła przekazać uczestnikom oraz/lub kod QR. Otworzenie linku za pomocą kodu QR jest proste, jednak wymaga aplikacji i odrobiny otwartości ze strony uczestników. Dlatego warto przygotować link również w takiej formie, by można było go tylko kliknąć. Czasami linki generowane z aplikacji są długie i ich przepisanie zajęłoby dużo czasu, dlatego warto wcześniej pomyśleć, jak rozwiązać tę kwestię. Może Twoi odbiorcy mają jakąś platformę, którą możesz wykorzystać. Zbadaj sprawę zanim staniesz przed kłopotliwymi pytaniami ze strony uczestników.

Quiz sprawdzi się jako podsumowanie całego szkolenia BHP, wykładu, bloku, tematu, jako przerywnik w trakcie lub punkt wyjścia do sprawdzenia wiedzy, świadomości przed jakimś blokiem tematycznym. Wiele zagadnień stwarza dobrą okazję do zastosowania nowoczesnych technologii, np. pierwsza pomoc, stosowanie środków ochrony indywidualnej, zagadnienia związane z ochroną przeciwpożarową, prace szczególnie niezbezpieczne.

Dla przykładu link do bardzo krótkiego i mam nadzieję prostego quizu pokazującego, w jaki sposób możemy skorzystać z dostępnych aplikacji. Classtools ma bardzo oszczędną grafikę, zrobienie quizu na zasadzie przesuń i upuść trwa tyle, ile wpisanie testu do kreatora i jest bezpłatny. Pewną barierą może być język angielski, ale możemy wpisać polecenie do nazwy quizu (tak zrobiłam) i wtedy znajomość języka nie jest potrzebna uczestnikom. Jeśli dobrze poszukacie, znajdziecie również inne aplikacje, które będą oferowały więcej możliwości.

https://www.classtools.net/dragdrop/202011_UGXGaD

Administratorem Twoich danych osobowych jest TAM Justyna Pokładnik, ul. Klonowa 5/12B, 32-660 Chełmek, NIP: 6443137801, REGON: 363467930, tel. 500 111 355, e-mail: biuro@tamgram.com.pl. Szczegółowe zasady dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

Administratorem danych osobowych Klientów Sklepu Internetowego jest właściciel i operator Sklepu - Ireneusz Pokładnik prowadzący działalność gospodarczą pod firmą TAMgram Ireneusz Pokładnik, ul. Piastowska 20/8, 32-660 Chełmek, NIP: 5492118737, REGON: 365496685 („TAMgram Ireneusz Pokładnik”), tel. 503 529 172, e-mail: sklep@tam.com.pl. Szczegółowe zasady dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

Adres : ul. Klonowa 5/12B, Chełmek, 32-660 Poland.
Tel. : 500 111 355
E-mail : biuro@tamgram.com.pl