Pusto w koszyku

Blog

„Niezwykłe początki znanych firm” - recenzja

„Niezwykłe początki znanych firm” - recenzja

 

Wiele publikacji w Internecie dotyczących budowania firmy, marki i skutecznej sprzedaży sprawia wrażenie, że wystarcza kilka trików, aby szybko zarobić duże pieniądze. Jednak twórcy znanych marek opowiadając swoje historie, często temu zaprzeczają – w większości ich sukces to efekt wieloletniej, ciężkiej pracy. Potwierdzają to również historie opisane w książce „Niezwykłe początki znanych firm” autorstwa Sergiusza Prokuranta.

Na okładce książki możemy przeczytać:

„Przyjęło się, że to naukowcy, dzięki swoim badaniom, stoją za zmianami technologicznymi. Ale jeżeli cofniemy się w czasie, to zauważymy, że podczas rewolucji przemysłowej pojawili się przedsiębiorcy – grupa jednostek, która wymyśliła maszyny, unikalne produkty, czy niedostępne wcześniej usługi. Ich kreatywność, energia i zapał, wspierane przez dziewiętnastowieczne przeobrażenia społeczne, stworzyły realia, w których każdy mógł spróbować swoich sił na rynku.”

W książce poznamy historie przedsiębiorców i firm, które dziś kojarzy każdy z nas: Kodak, Gilette, Wrighley, Cadburry, H.J. Heinz, Coca-Cola, Johnson&Johnson, L’Oréal i J.P. Morgan. Autor przedstawia jednak szerszy kontekst powstania tych marek. Poznamy tu np. nie tylko samą historię powstania jednorazowej maszynki do golenia, ale również dowiemy się, jak zmieniało się podejście mężczyzn do zarostu i higieny oraz w jaki sposób firma przekonała do używania przedmiotu, który na początku miał dla użytkowników jeden ważny minus: był jednorazowy, a zatem trzeba było kupować go często i regularnie wymieniać. Mężczyźni początkowo nie widzieli w tym sensu: po co wydawać pieniądze, skoro można kupić brzytwę, która będzie służyła latami? Gilette przekonał jednak do swojego produktu mówiąc o bezpieczeństwie. Brzytwy bowiem powodowały często poważne skaleczenia, przenoszenie chorób, a nawet śmierć. Maszynki był za to higieniczne i bezpieczne. W książce znajdziemy zresztą wiele nawiązań do tematu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

Warto w książce zwrócić uwagę na wątek motywowania, który ujęty jest w różnych kontekstach, m.in. motywowania sprzedawców do zwiększenia dochodów ze zbywania produktów, motywowania pracowników do zaangażowania w ulepszanie firmy i konsumentów do zmiany nawyków i zakupu nieznanych im wcześniej produktów.

Przykładowo Georg Eastman, twórca firmy Kodak, wynagradzał swoich pracowników niezbyt hojnie. W roku 1898 stworzył jednak program innowacji pracowniczych w formie konkursu na ulepszenie produktu, metody wytwarzania lub systemu pracy. Co miesiąc przyznawał 6 wyróżnień w formie nagród pieniężnych. Brzmi znajomo? ????

Firma Wrighley motywowała sprzedawców nagrodami w postaci parasoli, książek i proszku do pieczenia. Niestety nagrody były słabej jakości i szybko wracały do producenta, a cel sprzedażowy nie został osiągnięty. Sama guma do żucia wymagała również promocji – jej żucie było bowiem na początku wieku XX odbierane jako wulgarne. Wrigley musiał zatem zbudować pozytywne skojarzenia z tym produktem: w reklamach zaczęły pojawiać się wątki mówiące o pozytywnym wpływie gumy na zdrowie, ludzki mózg, zęby i koncentrację, a argumenty te popierano badaniami. Stosowano również gry słowne i podprogowy przekaz, np. „Żuj po każdym posiłku”. Firma miała jednak jeszcze wiele innych pomysłów na promocję: wykupywała m.in. ogromne bilbordy i sponsorowała audycję radiową.

Henry Heinz z kolei miał jasno określone wymagania wobec swoich pracowników (nie zatrudniał m.in. innymi rozwodników i osób pijących alkohol). Wprowadził jednak do firmy wiele udogodnień, które wówczas nie były standardem w zakładach pracy (niektóre nie są do dziś). Były to m.in. ubrania robocze, manicure dla kobiet raz w tygodniu (chodziło o zachowanie wysokich standardów higienicznych) czy pomieszczenia socjalne wyposażone m.in. w prysznice, których używanie było obowiązkowe.

Wszystkie historie ukazane w książce pokazują, że sukces nie przychodzi łatwo i wymaga działania w wielu obszarach, bycia konsekwentnym i kreatywnym. Niezbędna jest też skuteczna współpraca w zespole, a często również motywowanie do zmiany nawyków odbiorców produktu. Nie ma jednego skutecznego wzoru działania, który za każdym razem byłby skuteczny.

Administratorem Twoich danych osobowych jest TAM Justyna Pokładnik, ul. Klonowa 5/12B, 32-660 Chełmek, NIP: 6443137801, REGON: 363467930, tel. 500 111 355, e-mail: biuro@tamgram.com.pl. Szczegółowe zasady dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

Administratorem danych osobowych Klientów Sklepu Internetowego jest właściciel i operator Sklepu - Ireneusz Pokładnik prowadzący działalność gospodarczą pod firmą TAMgram Ireneusz Pokładnik, ul. Piastowska 20/8, 32-660 Chełmek, NIP: 5492118737, REGON: 365496685 („TAMgram Ireneusz Pokładnik”), tel. 503 529 172, e-mail: sklep@tam.com.pl. Szczegółowe zasady dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

Adres : ul. Klonowa 5/12B, Chełmek, 32-660 Poland.
Tel. : 500 111 355
E-mail : biuro@tamgram.com.pl